شنبه, 01 اردیبهشت,1403

مقالات

مقالات

تب بدون کانون در شیر خواران سه تا سی و شش ماهfwls

تب بدون کانون در شیر خواران سه تا سی و شش ماهfwls

مقدمه

 

تب یکی از شایعترین شکایات در سنین کودکی است طوریکه بر اساس آمار هر کودکی پیش از سومین سالگرد تولدش دستکم یک بار به این دلیل مراجعه میکند و اصولا یک سوم مراجعات پزشکی در کودکان به علت تب است.

تعریف

وقتی کودکی در سنین سه تا ۳۶ماه یعنی سه سالگی تب دارد هیچ علامت و شکایت دیگری مثل ابریزش بینی،گرفتگی صدا،سرفه،التهاب چشم ها،اسهال،و.... ندارد و در معاینه پزشک متخصص کودکان هم هیچ نشانه ای از گرفتاری خاصی که ما را به طرف مجل عفونت یا درگیری راهنمایی کند دیده نمی شود این عارضه را fwls یا تب بدون کانون مینامند.

گروه مبتلا

گروه مورد بررسی کودکان سالم هستند در سنین سه ماه تا سه سال که سابقه بیماری و مشکلی نداشته و سیستم ایمنی نرمال دارند،تب ۳۹ درجه یا بیشتر است ،کمتر از ۷ روز طول کشیده و هیچ کانونی برای آن پیدانمی شود.

علت

در این سنین به علت عدم تکامل سیستم ایمنی کودکان قادر به نابود کردن باکتری های کپسول دار شامل :هموفیلوس ،پنوموکک و مننگوکک نیستند ،در نتیجه این میکروب ها میتوانند بدون علامت غیر تب وارد گردش خون شوند به این حالت باکتریمی مخفی می گویند و بدنبال ورود به خون احتمال دارد میکروب در هر کدام اعضا مثل ریه ها ،مایع مغزی نخاعی،پوست و استخوان و مفاصل و.. جایگزین شده و ایجاد مننژیت،پنومونی،عفونت منتشر پوست یا استخوان و مفاصل را بکنند،علاوه بر این بسیاری از موارد تب در این سنین بخصوص در دختر ها به علت عفونت های ادراری هستند که در مقاله دیگر به تفصیل در مورد آن گفته ام.

در کشور ما خوشبختانه با ورود واکسن هموفیلوس به برنامه واکسیناسیون  در قالب واکسن پنتاوالان ،این میکروب میتواند محدود شود اما واکسن پنوموکک هنوز در برنامه واکسیناسیون کشوری نیست که امید است با وارد شدن واکسن پنوموکک هم در این گروه سنی این میکروب شایع و خطرناک هم محدود شود و از موارد آن کاسته شود.

عوامل ریسک

***سن ۳ تا ۳۶ ماه

****تب ۳۹ درجه سانتیگرادو بیشتر

*****بیقراری،خواب الودگی،عدم هوشیاری،خوب شیر و غذا نخوردن به نسبت قبل بیماری،بیتوجهی به اطرافیان،گریه و جیغ با صدای تیز و غیر عادی، و بطور خلاصه ظاهر فوقالعاده بیمار

*****در فرمول شمارش خون تعداد گلبول سفید ۱۵۰۰۰ و بیشتر

همراهی این علايم با افزایش ریسک وجود باکتری در خون ،همراه است

ارزیابی و بررسی و درمان

پزشک متخصص کودکان با توجه به مجموعه علایم و نکات فوق ممکن است تصمیم بگیرد کودک شما را بستری و ضمن تهیه کشت از کلیه مایعات بدن مثل خون و ادرار و مایع مغزی نخاعی وی را مورد درمان آنتی بیوتیکی وسیع و مناسب قرار دهد یا اینکه تنها ازمایش خون شامل فرمول شمارش و کشت و ازمایش ادرار کامل و کشت انجام داده بر اساس یافته فرمول شمارش یعنی گلبول سفید ۱۵۰۰۰ و بیشتر به کودکتان یک نوبت آنتی بیوتیک عضلانی (سفتریاکسون)تجویز کند و از شما بخواهد که ضمن پی گیری نتیجه سایر آزمایشات چون کشت خون و ادرار ،روز بعد هم او را برای معاینه و بررسی مجدد ببرید


  • تب بدون کانون در شیر خواران سه تا سی و شش ماهfwls


2.01Article Rating


ارسال نظر جدید

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.