شنبه, 01 اردیبهشت,1403

شیوع

بیماری بسیار شایع است متاسفانه یک سوم کل آسمی ها کودک هستند

تعریف

وقتی عمل دم انجام می دهیم هوا وارد برونش میشود عضله دیافراگم به پایین کشیده می شود تا قفسه سینه برای ورود هوای بیشتر بزرگتر شود،هوا از طریق انشعابات برونش ها یا همان راههای هوایی باریکتر به کیسه های هوایی یا همان آلوئول ها میرود.از این کیسه های هوائی اکسیژن از طریق عروق باریک مویرگی جذب جریان خون می شود و از آنجا از طریق ورید ریه به طرف چپ قلب میرود و قلب خون غنی شده از اکسیژن را به بقیه بدن می برد.در بازدم هوای حاوی اکسید کربن از طریق ریه ها از همان مسیر دهان و بینی خارج می شود.

تنفس در آسم چطور است؟

عوامل سبب ساز یا محرک

عواملی چون گرد و غبار،بوهای تند،دود سیگار ،حیوانات ،ویروس ها،سرما ،ورزش،مایت موجود در درز ملافه و پرز فرش و پتو و موکت،عطر،سایر بوهای تند،وایتکس،تینر

داروهایی چون آسپرین،یا سایر انواع مسکن های ضد التهاب،پروپرانولول،

از جمله مهمترین عوامل بیماری موجب آسم رفلاکس معده به مری است که چه بسیار عامل اصلی آسم است

چه کسانی آسم میگیرند؟

علائم

تنگ نفس،سرفه های خشک پشت سر هم بخصوص صبح های زود حین بیدار شدن از خواب و بدنبال دویدن،خندیدن های شدید ،هوای آلوده،حملات خس خس سینه،فرورفتن عضلات بین دنده،بالا و زیر جناغ

و در مراحلبسیار شدید و بیمار بدحال کبود شدن لب ها و زبان

تقسیم بندی

برای مقاصد درمانی و انتخاب روش درمان همینطور سنجش پیش آگهی بیماری ضرورت دارد آسم تقسیم بندی شود

۲ فرم مداوم یا دائمی وقتی است که بیشتر از دو بار در هفته حمله سرفه یا تنگ نفس داردو حداقل شبی یک تا دو بار با حمله سرفه از خواب می پرد و فعالیت روزمره و شرکت در بازیهای گروهی مختل شده است

پیشگیری

پیشگیری با پرهیز از عوامل حساسیت زا است پرهیز از دود والودگی و بوهای تند،هوای سرد،پولن و گرده گیاهان مثل درختان بهاری حیوانات از سوسک و مورچه گرفته تا حیوانات خانگی سگ و گربه و انواع پرندگان،نداشتن بالش پر و شستشوی ملافه با آب داغ بطور هفتگی و پرهیز از فرش و موکت در اتاق خواب،تغذیه انحصاری شیر مادر تا ۶ ماه و تامین و کنترول سطح ویتامین  د در بچه ها،و مهمتر از همه پرهیز از بیماریهای ویروسی تا حد ممکن با رعایت بهداشت و شستشوی مکرر دست ها و پرهیز از جاهای بسیار شلوغ و پر رفت و آمد ،همه و همه اقدامات موثر و مناسب هستند.واکسیناسیون سالیانه انفلونزای فصلی از مهمترین ضروریات پیشگیری در بیماران آسمی است زیرا علاوه بر بروز حمله آسم و خطرات آن،گرفتاری سیستم تنفسی این بیماران در انفلونزا میتواند بسیار خطرناک و مرگ آور باشد.

نکته بسیار مهم

درمان آسم از سه طریق است

درمان فوری از طریق اسپری های باز کننده برونش که ظرف ۵ تا ۱۵ دقیقه اثر می کنند و میتوان در چند نوبت تا بهبود سرفه و تنفس تکرار شوند این اسپری ها مثل سایر سپری ها باید با وسایل مخصوص کمک استنشاقی که در بازار به نامهای آسم یار یا آسان نفس و غیره و همراه ماسک هستند استفاده شود و رعایت روش صحیح بشکل زیر بسیار ضروری است این ترکیبات به شکل آمپول هایی که داخل محفظه نبولایزر ها ریخته میشوند و استنشاق میشوند هم توصیه میشوند.این دستگاه ها امروزه هم در بیمارستان ها و هم در منازل قابل استفاده هستند.همینطور در جریان مرحله حاد به علت نقش مهم التهاب در بیماری استفاده از کورتون های استنشاقی که پزشک شما تجویز می کند ضروری است.در مبتلایان به آسم شدید بخصوص آنها که بستری میشوند نیاز به مصرف خوراکی یا تزریقی کورتون برای دوره کوتاه وجود دارد و توصیه می شود.

درمان های نگهدارنده در افراد مبتلا به فرم های غیر متناوب و متوسط تا شدید با استفاده از داروهای ضد الرژی و پیشگیری از آلرژی چون کورتون و کرومولین سدیم یا مونته لوکاست سدیم انجام میشوند

C00011OPF00_Z.jpg

• آنچه لازم است در مورد آسم بدانیم