پنجشنبه, 09 فروردین,1403

عفونت های شایع تنفسی در کودکان  ۲ کروپ یا خروسک

عفونت های شایع تنفسی در کودکان ۲ کروپ یا خروسک

مقدمه

در ادامه مبحث عفونت های تنفسی میخواهم از یکی از  شایعترین عفونت های سیستم تنفسی فوقانی که زمان شیوع آن در همین فصول پاییز و زمستان است،یعنی بیماری کروپ یا همان خروسک  صحبت کنم

تعریف و علايم

عوامل

بیشترین علت بیماری خروسک را ویروس ها تشکیل می دهند ویروس های انفلونزا ،پارا انفلونزا،و سایر ویروس ها در درجات بعد هستند.همانطور که گفتم بیشتر از همه بیماری در پاییز و زمستان شیوع دارد

علایم هشدار

علایم هشدار همانها هستند که در مبحث برونشیولیت گفتم یعنی تند شدن تنفس،کبودی لب و زبان،بیحالی،تب شدید،آبریزش شدید دهان و بچه ای که از شدت تنگ نفس قادر به خوابیدن نیست و دایما ترجیح میدهد نشسته و نیمه نشسته باشد از دیگر علایم هشدار هستند که باید هرچه زودتر بچه را به نزدیک ترین مرکز درمانی رساند چون خطر انسداد راه هوایی و خفگی او را تهدید می کند.

درمان

درمان اصلی بخور سرد و دادن مایعات زیاد است چه بسا مادران و پدرانی که شیرخوار مبتلا به کروپ را درفصول سرد و هوای بارانی و برفی سراسیمه از خانه بیرون می آورند برای رساندن به کمک و به محض مواجهه با هوای بیرون ،تنفس شیرخوار بهبود می یابد و نفس او باز می شود.توجه والدین عزیز را به این نکته جلب میکنم که ترکیبات آنتی هیستامین و داروهای سرماخوردگی نه تنها تاثیری در بهبود کروپ ندارند بلکه از طریق اختلال در دفع ترشحات و غلظت ترشحات تنفسی باعث افزایش ریسک عفونت هم میشود.

چه بسا شیرخواران بدحال نیاز به بستری در بخش های مراقبت های ویژه و لوله گذاری تراشه و دستگاه های تنفس مصنوعی برای نجات جانشان پیدا می کنند.

علایم سرفه های شدید خروسکی،گرفتگی صدا و تنگ نفس خفیف معمولا نهایتا ممکن است تا سه شب تکرار شوند و شیرخوار را با ناراحتی از خواب بیدار کنند در این موارد به مادران توصیه میکنم که شیرخوار را در آغوش گرفته به حمام بروند لازم نیست شیرخوار را لخت کنید بلکه میتوانید کنا رحمام بایستید و دوش آب داغ را باز کنید تا کاملا بخار در حمام بپیچد مثل سونا و بگزارید شیرخوار چند دقیقه در همان محیط پر بخار بماند این کار معمولا تنفس را آرام و سرفه ها را قطع می کند.

• عفونت های شایع تنفسی در کودکان  ۲ کروپ یا خروسک